de familie achter technisch dienstverlener Kuijpers
Focus op impact en
persoonlijke
ontwikkeling
BAS, AUKJE en WIM KUYPERS in het ESP Lab, TU Delfts unieke onderzoeksfaciliteit voor het elektriciteitsnetwerk van de toekomst.
Lees ons onderzoeksrapport ‘De kracht van het kiezen’ i.s.m. Erasmus Centre for Family Business en Rabobank, vol waardevolle inzichten en adviezen.
Ook sterker uit een crisis komen met
een actieve familiestrategie?
Ook sterker uit een crisis komen met
een actieve familiestrategie?
De 100-jarige technisch dienstverlener Kuijpers is een voorloper op het gebied van duurzaamheid. De familiestrategie is gericht op maatschappelijke betrokkenheid, de lange termijn en investeren in crisistijd. Dat brengt al vier generaties lang gezonde groei.
Zo gevoelig als het thema van de familiestrategie kan zijn, zo gemakkelijk gaat het gesprek daarover met de familie Kuypers van technisch dienstverlener Kuijpers. Aan tafel in de Helmondse vestiging zitten vader Wim met dochter Aukje en zoon Bas. Hun bedrijf, dat dit jaar honderd jaar bestaat, levert hoogwaardige technische installaties voor gebouwen en industrie. Dat gaat van luchtbehandelingsinstallaties tot zonneboilers en van camerabewaking tot daglichtregeling, met name voor sectoren als farmacie, voeding en zorg en altijd duurzaam en als het kan energieneutraal. De onderneming floreert: onder leiding van vader Wim (wiens achternaam bij zijn geboorte door een foutje met ‘uy’ werd neergepend) groeide Kuijpers uit tot een belangrijke speler in de installatiebranche. In 2008 gaf Wim de dagelijkse leiding in handen van Ton Stuifzand, een externe CEO, die vijf jaar later terugtrad om plaats te maken voor de vierde generatie. Sinds 2013 is Wims dochter Aukje algemeen directeur, heeft zoon Bas de portefeuille directeur strategie & innovatie en is vader Wim commissaris. Inmiddels bedient Kuijpers vanuit veertien vestigingen en ruim 1.350 medewerkers relaties door heel Nederland. Zelfs in coronajaar 2020 steeg de autonome omzet met 6 procent tot € 275 miljoen en resteerde onder de streep een gezonde € 10 miljoen winst.
Voor vader Wim was het gewoon een kwestie van doen: “Toen ik in het bedrijf stapte, had ik daar niet zulke diepgaande gedachten over als mijn kinderen nu. Ik vond het gewoon leuk om relaties te bedienen en met het energievraagstuk bezig te zijn. Gaandeweg kom je er vervolgens achter dat je maatschappelijk het een en ander kunt betekenen. Ook dat bleek plezier en voldoening te geven.”
“We investeren
altijd wel in crisis-
perioden. Vooral
om medewerkers
verder te helpen ontwikkelen en te behouden”
“We hebben
geleerd: blijf
praten, veel
praten, ook al
zit je even niet
goed in je vel ”
Ook een belangrijk onderdeel van de eigenaarsstrategie: de familie Kuypers zal het niet snel zo ver laten komen dat er bijvoorbeeld geld bij moet. Wim: “Doordat we nooit de neiging hebben om maximaal geld uit het bedrijf te halen, hebben we ook nog nooit vreemd geld nodig gehad. Daardoor zijn we strategisch erg flexibel en vrij.” Bas: “We houden veel eigen vermogen in het bedrijf; dat zit bij ons in het DNA.” De externe CEO Ton Stuifzand bracht de familie zelfs bij dat ze daar wel een beetje in doorsloegen. “Hij overtuigde ons het geld meer aan het werk te zetten: niet te veel vet op de botten, zuinig zijn waar het kan en investeren waar zich kansen voordoen. Die financiële discipline maakt het ons makkelijker om het bedrijf verder te brengen.”
“We willen
zelfstandig en onafhankelijk
blijven”
Partner BDO Organisatieadvies/ Familiebedrijven
‘Het is natuurlijk niet zo dat de familie Kuypers de enige goede oplossing heeft gevonden hoe met de eigendom van een familiebedrijf om te gaan, want er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Maar dat gezegd hebbend: deze familie doet het wel erg goed! Door in de familie veel te praten, is men ertoe gekomen om het bezit van het bedrijf neer te leggen bij familieleden die in het bedrijf werken. Dit is een heldere lijn. Dat is het belangrijkste! Overigens is zoiets geen makkelijk proces. Het is mooi om te observeren hoe deze familie dat gesprek aangaat en van daaruit keuzes maakt over wie eigenaar mag worden en blijven en welke doelen ze vervolgens als eigenaar nastreven.’
‘Het is mooi om te zien hoe de drie geïnterviewde familieleden elkaar veel ruimte gunnen. Ze hebben alle drie een eigen visie, en communiceren daar ook open over. Er wordt niet alleen gesproken, maar er worden echt knopen doorgehakt. Dit prachtige en zeer duurzame installatiebedrijf heeft een uitgesproken lange termijn strategie en de rol van de familie is duidelijk gedefinieerd! Zo zie je nog weleens bij familiebedrijven dat meedoen in de familie-onderneming haast een vanzelfsprekendheid is. Zo niet zo bij Kuypers. In familieverband wordt elke generatie opnieuw bekeken wie welke rol kan hebben en ook wie kan participeren in het eigendom en wie niet. Deze familie maakt moeilijke onderwerpen bespreekbaar. Sterker nog: moeilijke onderwerpen worden tot de essentie teruggebracht. Dit is ongetwijfeld het succes recept waarmee Kuijpers, met de 4e generatie aan het roer, zo vitaal 100 jaar is geworden.’
Familiebedrijf Kuijpers - opgericht in 1921 - is een technisch dienstverlener met ruim 1.350 medewerkers en 14 vestigingen verspreid door Nederland. Het bedrijf ontwerpt, bouwt en onderhoudt technische installaties in gebouwen en industrie. Tegenwoordig staat het onder leiding van de vierde generatie. In 2020 noteerde Kuijpers een omzet van 275 miljoen euro.
CASE KUIJPERS
de familie achter technisch dienstverlener Kuijpers
ontwikkeling
persoonlijke
Focus op impact en
BAS, AUKJE en WIM KUYPERS in het ESP Lab, TU Delfts unieke onderzoeksfaciliteit voor het elektriciteitsnetwerk van de toekomst.
Lees ons onderzoeksrapport ‘De kracht van het kiezen’ i.s.m. Erasmus Centre for Family Business en Rabobank, vol waardevolle inzichten en adviezen.
Ook sterker uit een crisis komen met een actieve familiestrategie?
Familiebedrijf Kuijpers - opgericht in 1921 - is een technisch dienstverlener met ruim 1.350 medewerkers en 14 vestigingen verspreid door Nederland. Het bedrijf ontwerpt, bouwt en onderhoudt technische installaties in gebouwen en industrie. Tegenwoordig staat het onder leiding van de vierde generatie. In 2020 noteerde Kuijpers een omzet van 275 miljoen euro.
‘Het is mooi om te zien hoe de drie geïnterviewde familieleden elkaar veel ruimte gunnen. Ze hebben alle drie een eigen visie, en communiceren daar ook open over. Er wordt niet alleen gesproken, maar er worden echt knopen doorgehakt. Dit prachtige en zeer duurzame installatiebedrijf heeft een uitgesproken lange termijn strategie en de rol van de familie is duidelijk gedefinieerd! Zo zie je nog weleens bij familiebedrijven dat meedoen in de familie-onderneming haast een vanzelfsprekendheid is. Zo niet zo bij Kuypers. In familieverband wordt elke generatie opnieuw bekeken wie welke rol kan hebben en ook wie kan participeren in het eigendom en wie niet. Deze familie maakt moeilijke onderwerpen bespreekbaar. Sterker nog: moeilijke onderwerpen worden tot de essentie teruggebracht. Dit is ongetwijfeld het succes recept waarmee Kuijpers, met de 4e generatie aan het roer, zo vitaal 100 jaar is geworden.’
‘Het is natuurlijk niet zo dat de familie Kuypers de enige goede oplossing heeft gevonden hoe met de eigendom van een familiebedrijf om te gaan, want er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Maar dat gezegd hebbend: deze familie doet het wel erg goed! Door in de familie veel te praten, is men ertoe gekomen om het bezit van het bedrijf neer te leggen bij familieleden die in het bedrijf werken. Dit is een heldere lijn. Dat is het belangrijkste! Overigens is zoiets geen makkelijk proces. Het is mooi om te observeren hoe deze familie dat gesprek aangaat en van daaruit keuzes maakt over wie eigenaar mag worden en blijven en welke doelen ze vervolgens als eigenaar nastreven.’
Partner BDO Organisatieadvies/ Familiebedrijven
“We willen zelfstandig en onafhankelijk blijven”
Ook een belangrijk onderdeel van de eigenaarsstrategie: de familie Kuypers zal het niet snel zo ver laten komen dat er bijvoorbeeld geld bij moet. Wim: “Doordat we nooit de neiging hebben om maximaal geld uit het bedrijf te halen, hebben we ook nog nooit vreemd geld nodig gehad. Daardoor zijn we strategisch erg flexibel en vrij.” Bas: “We houden veel eigen vermogen in het bedrijf; dat zit bij ons in het DNA.” De externe CEO Ton Stuifzand bracht de familie zelfs bij dat ze daar wel een beetje in doorsloegen. “Hij overtuigde ons het geld meer aan het werk te zetten: niet te veel vet op de botten, zuinig zijn waar het kan en investeren waar zich kansen voordoen. Die financiële discipline maakt het ons makkelijker om het bedrijf verder te brengen.”
“We hebben geleerd:
blijf praten, veel praten,
ook al zit je even niet
goed in je vel ”
“We investeren altijd wel in crisisperioden. Vooral om medewerkers verder te helpen ontwikkelen en te behouden”
Voor vader Wim was het gewoon een kwestie van doen: “Toen ik in het bedrijf stapte, had ik daar niet zulke diepgaande gedachten over als mijn kinderen nu. Ik vond het gewoon leuk om relaties te bedienen en met het energievraagstuk bezig te zijn. Gaandeweg kom je er vervolgens achter dat je maatschappelijk het een en ander kunt betekenen. Ook dat bleek plezier en voldoening te geven.”
Zo gevoelig als het thema van de familiestrategie kan zijn, zo gemakkelijk gaat het gesprek daarover met de familie Kuypers van technisch dienstverlener Kuijpers. Aan tafel in de Helmondse vestiging zitten vader Wim met dochter Aukje en zoon Bas. Hun bedrijf, dat dit jaar honderd jaar bestaat, levert hoogwaardige technische installaties voor gebouwen en industrie. Dat gaat van luchtbehandelingsinstallaties tot zonneboilers en van camerabewaking tot daglichtregeling, met name voor sectoren als farmacie, voeding en zorg en altijd duurzaam en als het kan energieneutraal. De onderneming floreert: onder leiding van vader Wim (wiens achternaam bij zijn geboorte door een foutje met ‘uy’ werd neergepend) groeide Kuijpers uit tot een belangrijke speler in de installatiebranche. In 2008 gaf Wim de dagelijkse leiding in handen van Ton Stuifzand, een externe CEO, die vijf jaar later terugtrad om plaats te maken voor de vierde generatie. Sinds 2013 is Wims dochter Aukje algemeen directeur, heeft zoon Bas de portefeuille directeur strategie & innovatie en is vader Wim commissaris. Inmiddels bedient Kuijpers vanuit veertien vestigingen en ruim 1.350 medewerkers relaties door heel Nederland. Zelfs in coronajaar 2020 steeg de autonome omzet met 6 procent tot € 275 miljoen en resteerde onder de streep een gezonde € 10 miljoen winst.