Deze website maakt gebruik van cookies

BDO Nederland gebruikt cookies en trackingtechnologieën om het browser-gebruik op onze online publicaties te verbeteren, gepersonaliseerde content te tonen en traffic te analyseren. Door op akkoord te klikken, stemt u in met het gebruik van cookies. Lees meer over ons cookiebeleid en privacybeleid.

Cruciale keuzes

  BEDRIJVEN OVER EIGENDOMS- EN EIGENAARSSTRATEGIE  


SLIGRO FOOD GROUP

Geen gewoon familiebedrijf


Voor Koen Slippens biedt het bedrijf dat grootvader Abel 86 jaar geleden oprichtte het beste van twee werelden. Sligro Food Group is én een familiebedrijf én een beursgenoteerde onderneming. Met CFO en niet-familielid Rob van der Sluijs legt hij uit hoe ze een gezonde balans realiseren tussen het persoonlijke en de tucht van de markt. 


OPGERICHT 
1935

MEDEWERKERS
5000+ (fte)

3E GENERATIE

OMZET
€ 1,95 miljard (2020) 

BEURS
Euronext 

HOOFDKANTOOR
Veghel

Structurele waarde creëren 

“We willen structureel waarde creëren op de lange termijn en zijn blijven investeren. Tijdens de coronacrisis hadden we vrij eenvoudig een groot ERP-traject kunnen stilleggen. Dat hebben we niet gedaan. We hebben onze leveranciers nooit onder druk gezet en zijn ook blijven investeren in onze relaties. De banken behielden hun vertrouwen in Sligro. Toen de markt weer aantrok, konden we weer snel schakelen. Onze constructieve opstelling tijdens de crisis helpt dan wel.”

Koen Slippens, CEO

Rob van der Sluijs, CFO

Niet eindeloos experimenteren

“We hebben en nemen als familiebedrijf inderdaad meer dan gemiddeld tijd om successen te behalen. Net als voor elk bedrijf geldt ook voor ons dat van de tien beslissingen die je neemt, er zeven goed zijn. Je kunt die drie slechte beslissingen dan snel afkappen, maar je kunt ze ook de tijd geven. Tegelijkertijd moeten we als beursgenoteerde onderneming wél resultaten leveren. We kunnen dus niet eindeloos experimenteren.”

PROF. DR. PURSEY HEUGENS

Werk aan de familiestrategie

Succesvolle familiebedrijven zijn kritisch op de eigen positie
en durven te handelen, ook in tijden van crisis. Ze werken actief aan een familie­strategie met duidelijke keuzes. Dat zie je ook bij de bedrijven die we portretteren in de nieuwste editie van ons familiebedrijvenboek.

Prof. dr. Pursey Heugens is hoogleraar Organisatietheorie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij is verbonden aan het Erasmus Centre for Family Business dat sinds 2013 onderzoek doet naar familiebedrijven.

Lees dit verhaal én de andere cases in Familiebedrijvenboek ‘Cruciale keuzes’

Benieuwd hoe toonaangevende familiebedrijven omgaan met de familiestrategie? Hoe ze cruciale keuzes maken om hun onderneming succesvol de toekomst in te loodsen – elk op hun eigen manier? Lees de onderzoeksresultaten en de inspirerende interviews in ons nieuwe Familiebedrijvenboek.

Geen gewoon familiebedrijf



SLIGRO FOOD GROUP

Cruciale keuzes

  BEDRIJVEN OVER EIGENDOMS- EN EIGENAARSSTRATEGIE  

Benieuwd hoe toonaangevende familiebedrijven omgaan met de familiestrategie? Hoe ze cruciale keuzes maken om hun onderneming succesvol de toekomst in te loodsen – elk op hun eigen manier? Lees de onderzoeksresultaten en de inspirerende interviews in ons nieuwe Familiebedrijvenboek.

Lees dit verhaal én de andere cases in Familiebedrijvenboek ‘Cruciale keuzes’

Prof. dr. Pursey Heugens is hoogleraar Organisatietheorie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij is verbonden aan het Erasmus Centre for Family Business dat sinds 2013 onderzoek doet naar familiebedrijven.

Succesvolle familiebedrijven zijn kritisch op de eigen positie en durven te handelen, ook in tijden van crisis. Ze werken actief aan een familie­strategie met duidelijke keuzes. Dat zie je ook bij de bedrijven die we portretteren in de nieuwste editie van ons familiebedrijvenboek.

Werk aan de familiestrategie

PROF. DR. PURSEY HEUGENS

Rob van der Sluijs, CFO

Niet eindeloos experimenteren

“We hebben en nemen als familiebedrijf inderdaad meer dan gemiddeld tijd om successen te behalen. Net als voor elk bedrijf geldt ook voor ons dat van de tien beslissingen die je neemt, er zeven goed zijn. Je kunt die drie slechte beslissingen dan snel afkappen, maar je kunt ze ook de tijd geven. Tegelijkertijd moeten we als beursgenoteerde onderneming wél resultaten leveren. We kunnen dus niet eindeloos experimenteren.”

HOOFDKANTOOR
Veghel

BEURS
Euronext 

OMZET
€ 1,95 miljard (2020) 

3E GENERATIE

MEDEWERKERS
5000+ (fte)

OPGERICHT 
1935

Voor Koen Slippens biedt het bedrijf dat grootvader Abel 86 jaar geleden oprichtte het beste van twee werelden. Sligro Food Group is én een familiebedrijf én een beursgenoteerde onderneming. Met CFO en niet-familielid Rob van der Sluijs legt hij uit hoe ze een gezonde balans realiseren tussen het persoonlijke en de tucht van de markt. 


Structurele waarde creëren 

“We willen structureel waarde creëren op de lange termijn en zijn blijven investeren. Tijdens de coronacrisis hadden we vrij eenvoudig een groot ERP-traject kunnen stilleggen. Dat hebben we niet gedaan. We hebben onze leveranciers nooit onder druk gezet en zijn ook blijven investeren in onze relaties. De banken behielden hun vertrouwen in Sligro. Toen de markt weer aantrok, konden we weer snel schakelen. Onze constructieve opstelling tijdens de crisis helpt dan wel.”

Koen Slippens, CEO