Tips voor privépersonen
Tips voor ondernemingen
Nieuwe tips 2024
Dga & personeel
Ondernemingen
& formaliteiten
Ondernemingen
& btw
Ondernemingen
& vpb
7
Algemene tips voor ondernemers
49
Betaal coronaschulden eerder terug
48
Stel een vrijwilligersadministratie samen
47
Zorg voor een goede verrekeningsovereenkomst tussen de fiscale eenheidsmaatschappijen
46
Zorg voor een verrekenprijsadministratie
45
Wegens wijzigingen vanuit de Tweede Kamer is deze tip komen te vervallen.
44
Maak bezwaar tegen opgelegde boetes naar aanleiding van het indienen van een suppletie
43
Dien zo snel mogelijk een suppletie btw in
42
Leent u personeel in? Bewaar die gegevens dan langer!
41
Vernietig uw oude administratie (maar niet te snel)
49 Betaal coronaschulden eerder terug
Heeft u gebruikgemaakt van het bijzonder uitstel van betaling vanwege de coronacrisis? Dan moet u de belastingschulden die hieronder vielen weer terugbetalen. Dit moet vanaf 31 oktober 2022, gedurende vijf jaren (in 60 maandelijkse termijnen). Over deze schulden bent u invorderingsrente verschuldigd. Indien u meer betalingscapaciteit heeft, is het te overwegen om de openstaande belastingschulden eerder af te lossen.
48 Stel een vrijwilligersadministratie samen
Sociaal belang behartigende instellingen (sbbi’s) die hun winst voor meer dan 70% behalen met vrijwilligers en anbi’s kunnen in de vennootschapsbelasting een beroep doen op de zogenoemde ‘vrijwilligersaftrek’. Dit is een faciliteit waardoor per saldo het minimumloon ten laste van het fiscaal resultaat mag worden gebracht, waardoor de te betalen vennootschapsbelasting wordt verminderd. Voor de toepassing van deze faciliteit dient de instelling een vrijwilligersadministratie bij te houden waarin de namen, adressen, woonplaatsen en daadwerkelijk verstrekte beloningen zijn opgenomen. Als u gebruikmaakt van vrijwilligers en u bent belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting (of het risico bestaat dat de Belastingdienst van mening is dat u belastingplichtig bent), adviseren we om tijdig een vrijwilligersadministratie samen te stellen en deze periodiek te actualiseren.
47 Zorg voor een goede verrekeningsovereenkomst tussen de fiscale eenheidsmaatschappijen
Binnen de fiscale eenheid moet de vennootschapsbelastinglast worden verdeeld tussen de fiscale eenheidsmaatschappijen. Zorg voor een zodanige verrekening dat dit optimaal gebeurt. Dit kan bijvoorbeeld bij een eventueel faillissement een groot voordeel opleveren.
46 Zorg voor een verrekenprijsadministratie
De voorwaarden van onderlinge rechtsverhoudingen tussen gelieerde lichamen mogen niet afwijken van de voorwaarden die in het economische verkeer tussen onafhankelijke partijen zouden zijn overeengekomen. De administratie moet gegevens bevatten waaruit blijkt op welke wijze de verrekenprijzen tot stand zijn gekomen. Ook moet eruit worden opgemaakt dat bij de tot stand gekomen verrekenprijzen sprake is van voorwaarden die in het economische verkeer door onafhankelijke partijen zijn overeengekomen. Is deze informatie niet beschikbaar in de administratie en betwist de Belastingdienst de gehanteerde verrekenprijzen, dan riskeert u omkering van de bewijslast. Zorg voor de juiste documentatie.
45 Wegens wijzigingen vanuit de Tweede Kamer is deze tip komen te vervallen.
44 Maak bezwaar tegen opgelegde boetes naar aanleiding van het indienen van een suppletie
De Hoge Raad heeft in 2021 beslist dat een ingediende suppletie niet mag worden gebruikt als bewijs voor een gepleegd beboetbaar of strafbaar feit, omdat een suppletie kwalificeert als wilsafhankelijk materiaal. Op het moment dat de Belastingdienst een boete wil opleggen, moet de inspecteur op een andere wijze bewijs verzamelen. Dit kan lastig zijn voor de inspecteur. Met het opstellen van bijvoorbeeld een rondrekening zullen aan het eind van het jaar mogelijk weer correcties voor de btw moeten worden gemaakt. Mocht de inspecteur naar aanleiding van een ingediende suppletie een boete opleggen, adviseren wij tijdig bezwaar te maken tegen de opgelegde boete(s) en te verzoeken om inzage in het boetedossier. Dit geldt eveneens voor verzuimboetes.
43 Dien zo snel mogelijk een suppletie btw in
Zodra u weet dat u nog btw moet betalen of terugkrijgt over voorgaande tijdvakken, moet u de betreffende suppletie indienen. Dit geldt zowel voor positieve (teruggaaf) als negatieve (te betalen) suppleties. Doet u dit niet, dan loopt u bij een te betalen bedrag het risico op een forse boete. Informatie uit een ingediende suppletie kan daarbij niet dienen als bewijs voor het opleggen van een boete. Betreft het een te betalen suppletie, dan is het ook voor de berekening van belastingrente gunstig als u deze zo snel mogelijk indient.
Let op! Als u persoonsgegevens langer wilt bewaren dan de wettelijke bewaartermijn, leg dan in uw AVG-protocol vast welke gegevens u bewaart en verwerkt en waarom.
42 Leent u personeel in? Bewaar die gegevens dan langer!
Als u personeel inleent is het raadzaam om stukken die op deze inlening zien (bijvoorbeeld ID-gegevens of manurenstaten) langer dan zeven jaar te bewaren. Dit heeft te maken met een mogelijke aansprakelijkstelling die nog vele jaren na het verstrijken van de bewaartermijn kan plaatsvinden.
Let op! De algemene wettelijke bewaartermijn van zeven jaar is korter dan de btw-herzieningstermijn voor onroerende zaken en rechten waaraan deze zijn onderworpen. De (al dan niet vrijgestelde) btw-ondernemer blijft daarom verplicht om alle boeken, bescheiden en andere gegevensdragers of de inhoud daarvan - betreffende onroerende zaken en rechten waaraan onroerende zaken zijn onderworpen – gedurende negen jaar volgend op het jaar waarin de btw-ondernemer het goed is gaan gebruiken te bewaren (= de herzieningstermijn).
41 Vernietig uw oude administratie (maar niet te snel)
Ondernemers en belastingplichtigen die resultaat uit overige werkzaamheden genieten, zijn wettelijk verplicht tot het voeren en bewaren van hun administratie. De wettelijke bewaartermijn van boeken, bescheiden en andere gegevensdragers bedraagt in het algemeen zeven jaar. Deze bewaarplicht geldt voor alle basisgegevens (zoals het grootboek, de facturen van debiteuren en crediteuren, de in- en verkoopadministratie, de voorraadgegevens en de loonadministratie) en de overige gegevens die van belang kunnen zijn bij een belastingcontrole. Ook de hiervoor bedoelde gegevens die elektronisch zijn opgeslagen, vallen onder de bewaarplicht. Let wel op dat bepaalde stukken betrekking kunnen hebben op meerdere jaren. Deze kunnen pas worden vernietigd nadat ze hun actualiteitswaarde hebben verloren. Zo mag een contract dat ziet op 2015-2017 pas in 2025 worden vernietigd.
49
Betaal coronaschulden eerder terug
48
Stel een vrijwilligersadministratie samen
47
Zorg voor een goede verrekeningsovereenkomst tussen de fiscale eenheidsmaatschappijen
46
Zorg voor een verrekenprijsadministratie
45
Wegens wijzigingen vanuit de Tweede Kamer is deze tip komen te vervallen.
44
Maak bezwaar tegen opgelegde boetes naar aanleiding van het indienen van een suppletie
43
Dien zo snel mogelijk een suppletie btw in
42
Leent u personeel in? Bewaar die gegevens dan langer!
49 Betaal coronaschulden eerder terug
Heeft u gebruikgemaakt van het bijzonder uitstel van betaling vanwege de coronacrisis? Dan moet u de belastingschulden die hieronder vielen weer terugbetalen. Dit moet vanaf 31 oktober 2022, gedurende vijf jaren (in 60 maandelijkse termijnen). Over deze schulden bent u invorderingsrente verschuldigd. Indien u meer betalingscapaciteit heeft, is het te overwegen om de openstaande belastingschulden eerder af te lossen.
48 Stel een vrijwilligersadministratie samen
Sociaal belang behartigende instellingen (sbbi’s) die hun winst voor meer dan 70% behalen met vrijwilligers en anbi’s kunnen in de vennootschapsbelasting een beroep doen op de zogenoemde ‘vrijwilligersaftrek’. Dit is een faciliteit waardoor per saldo het minimumloon ten laste van het fiscaal resultaat mag worden gebracht, waardoor de te betalen vennootschapsbelasting wordt verminderd. Voor de toepassing van deze faciliteit dient de instelling een vrijwilligersadministratie bij te houden waarin de namen, adressen, woonplaatsen en daadwerkelijk verstrekte beloningen zijn opgenomen. Als u gebruikmaakt van vrijwilligers en u bent belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting (of het risico bestaat dat de Belastingdienst van mening is dat u belastingplichtig bent), adviseren we om tijdig een vrijwilligersadministratie samen te stellen en deze periodiek te actualiseren.
47 Zorg voor een goede verrekeningsovereenkomst tussen de fiscale eenheidsmaatschappijen
Binnen de fiscale eenheid moet de vennootschapsbelastinglast worden verdeeld tussen de fiscale eenheidsmaatschappijen. Zorg voor een zodanige verrekening dat dit optimaal gebeurt. Dit kan bijvoorbeeld bij een eventueel faillissement een groot voordeel opleveren.
46 Zorg voor een verrekenprijsadministratie
De voorwaarden van onderlinge rechtsverhoudingen tussen gelieerde lichamen mogen niet afwijken van de voorwaarden die in het economische verkeer tussen onafhankelijke partijen zouden zijn overeengekomen. De administratie moet gegevens bevatten waaruit blijkt op welke wijze de verrekenprijzen tot stand zijn gekomen. Ook moet eruit worden opgemaakt dat bij de tot stand gekomen verrekenprijzen sprake is van voorwaarden die in het economische verkeer door onafhankelijke partijen zijn overeengekomen. Is deze informatie niet beschikbaar in de administratie en betwist de Belastingdienst de gehanteerde verrekenprijzen, dan riskeert u omkering van de bewijslast. Zorg voor de juiste documentatie.
45 Wegens wijzigingen vanuit de Tweede Kamer is deze tip komen te vervallen.
44 Maak bezwaar tegen opgelegde boetes naar aanleiding van het indienen van een suppletie
De Hoge Raad heeft in 2021 beslist dat een ingediende suppletie niet mag worden gebruikt als bewijs voor een gepleegd beboetbaar of strafbaar feit, omdat een suppletie kwalificeert als wilsafhankelijk materiaal. Op het moment dat de Belastingdienst een boete wil opleggen, moet de inspecteur op een andere wijze bewijs verzamelen. Dit kan lastig zijn voor de inspecteur. Met het opstellen van bijvoorbeeld een rondrekening zullen aan het eind van het jaar mogelijk weer correcties voor de btw moeten worden gemaakt. Mocht de inspecteur naar aanleiding van een ingediende suppletie een boete opleggen, adviseren wij tijdig bezwaar te maken tegen de opgelegde boete(s) en te verzoeken om inzage in het boetedossier. Dit geldt eveneens voor verzuimboetes.
43 Dien zo snel mogelijk een suppletie btw in
Zodra u weet dat u nog btw moet betalen of terugkrijgt over voorgaande tijdvakken, moet u de betreffende suppletie indienen. Dit geldt zowel voor positieve (teruggaaf) als negatieve (te betalen) suppleties. Doet u dit niet, dan loopt u bij een te betalen bedrag het risico op een forse boete. Informatie uit een ingediende suppletie kan daarbij niet dienen als bewijs voor het opleggen van een boete. Betreft het een te betalen suppletie, dan is het ook voor de berekening van belastingrente gunstig als u deze zo snel mogelijk indient.
Let op! Als u persoonsgegevens langer wilt bewaren dan de wettelijke bewaartermijn, leg dan in uw AVG-protocol vast welke gegevens u bewaart en verwerkt en waarom.
42 Leent u personeel in? Bewaar die gegevens dan langer!
Als u personeel inleent is het raadzaam om stukken die op deze inlening zien (bijvoorbeeld ID-gegevens of manurenstaten) langer dan zeven jaar te bewaren. Dit heeft te maken met een mogelijke aansprakelijkstelling die nog vele jaren na het verstrijken van de bewaartermijn kan plaatsvinden.
Let op! De algemene wettelijke bewaartermijn van zeven jaar is korter dan de btw-herzieningstermijn voor onroerende zaken en rechten waaraan deze zijn onderworpen. De (al dan niet vrijgestelde) btw-ondernemer blijft daarom verplicht om alle boeken, bescheiden en andere gegevensdragers of de inhoud daarvan - betreffende onroerende zaken en rechten waaraan onroerende zaken zijn onderworpen – gedurende negen jaar volgend op het jaar waarin de btw-ondernemer het goed is gaan gebruiken te bewaren (= de herzieningstermijn).
41 Vernietig uw oude administratie (maar niet te snel)
Ondernemers en belastingplichtigen die resultaat uit overige werkzaamheden genieten, zijn wettelijk verplicht tot het voeren en bewaren van hun administratie. De wettelijke bewaartermijn van boeken, bescheiden en andere gegevensdragers bedraagt in het algemeen zeven jaar. Deze bewaarplicht geldt voor alle basisgegevens (zoals het grootboek, de facturen van debiteuren en crediteuren, de in- en verkoopadministratie, de voorraadgegevens en de loonadministratie) en de overige gegevens die van belang kunnen zijn bij een belastingcontrole. Ook de hiervoor bedoelde gegevens die elektronisch zijn opgeslagen, vallen onder de bewaarplicht. Let wel op dat bepaalde stukken betrekking kunnen hebben op meerdere jaren. Deze kunnen pas worden vernietigd nadat ze hun actualiteitswaarde hebben verloren. Zo mag een contract dat ziet op 2015-2017 pas in 2025 worden vernietigd.
41
Vernietig uw oude administratie (maar niet te snel)