Deze website maakt gebruik van cookies

BDO Nederland gebruikt cookies en trackingtechnologieën om het browser-gebruik op onze online publicaties te verbeteren, gepersonaliseerde content te tonen en traffic te analyseren. Door op akkoord te klikken, stemt u in met het gebruik van cookies. Lees meer over ons cookiebeleid en privacybeleid.

AI-integratie op de werkvloer

BDO maakt gebruik van In-House GPT-oplossing

‘We nemen graag zelf het stuur in handen’

Geen online platform had in zo’n korte tijd meer dan een miljoen gebruikers als de kunstmatige intelligentietool ChatGPT. Niet Facebook, niet Twitter (inmiddels X), niet Instagram en zelfs zoekmachine Google niet. AI-experts zijn ervan overtuigd dat kunstmatige intelligentie ons werk ingrijpend zal veranderen. Sommigen wijzen op de gevaren, anderen vooral op de voordelen. En die zijn groot, ziet BDO. René Nelis, bestuursvoorzitter en CEO van BDO, vertelt waarom het accountants- en advieskantoor besloten heeft AI te integreren op de werkvloer en hoe het dat doet.

Gamechanger
First things first. Als we spreken over AI of kunstmatige intelligentie, hebben we het in dit stuk over systemen waarbij een computer min of meer zelfstandig data analyseert en tot conclusies op basis van die data komt. Een basis waarop socialmediaplatforms al jaren berichten of video’s aan gebruikers tonen. Toch lijkt de wereld sinds de livegang van taalmodel ChatGPT in november 2022 pas écht te ontdekken wat de mogelijkheden van AI-oplossingen zijn. Ze kunnen hele gesprekken met je voeren, je op diverse gebieden helpen bij het uitvoeren van werkzaamheden en zijn vaak ook gratis toegankelijk. Ideaal zo op het eerste oog, maar als organisatie heb je geen zicht op wat er met de data die je invoert gebeurt. Het enige dat je zeker weet is dat de AI-oplossing leert van de ingevoerde data.

‘We zijn ontzettend enthousiast over de mogelijkheden van AI’, vertelt Nelis. ‘Ook BDO kan in de nabije toekomst niet zonder. Reden genoeg voor BDO om een eigen tool te ontwikkelen waar veiligheid en data-integriteit centraal staan. Laagdrempelig, zoals ook ChatGPT is, maar wel verantwoord. Als bestuurder vind ik dat BDO iets nodig heeft waarover we volledige controle hebben. We werken met persoonsgegevens en gevoelige data van klanten. We willen niet het risico lopen dat dit in publieke handen valt. Bij het gebruik van ChatGPT loop je dat risico wel. Nu blijft alle data binnenshuis.’

Vliegwiel
Nog veel belangrijker volgens Nelis is dat de zogenoemde In-house GPT-oplossing die BDO in gebruik genomen heeft als een vliegwiel kan dienen voor de integratie van AI in de bedrijfsvoering van BDO. ‘We zijn ambitieus, maar niet roekeloos en nemen daarom graag zelf het stuur in handen. We verwachten dat de oplossing een stijging van productiviteit kan realiseren, omdat het taken zoals het uitwerken van memo’s of notulen versnelt. Doordat medewerkers niet langer dit type routinetaken hoeven uit te voeren, kunnen we hen betrekken bij meer uitdagende en inhoudelijk interessante taken. Dat verhoogt de werkvreugde significant.’

De ambitie reikt verder. Met de In-house GPT-oplossing wil BDO op termijn ook meerwaarde creëren voor de klant. ‘We willen het inzetten in onze dienstverlening’, zegt Nelis. ‘Op dit moment werken we per afdeling use cases uit waarin inzet van de GPT-oplossing mogelijk is.’ Hij ziet de In-house GPT-oplossing ook aan de basis staan van antwoorden op maatschappelijke uitdagingen. ‘Zoals iedere innovatie in het verleden deed, zal kunstmatige intelligentie nu het aard van het werk wat we doen gaan veranderen. Ik kan me voorstellen dat de oplossing die we momenteel integreren, over vijf jaar mogelijk het capaciteitstekort in onze sector zou kunnen verlichten.’

Eerst leren
Nu nog gebruikt BDO de In-house GPT-oplossing kleinschalig. ‘Al onze medewerkers mogen er mee experimenteren binnen de veilige muren van de organisatie’, zegt Nelis. ‘Ze kunnen bijvoorbeeld vragen om een advies voor te bereiden, waardoor er een basis ontstaat waarmee onze adviseurs verder kunnen werken. Daarvoor hebben we uiteraard richtlijnen en procedures opgesteld. Niets wordt zomaar door de GPT-oplossing geschreven en een-op-een gekopieerd. Een belastingadviseur moet bijvoorbeeld zelf expertise en persoonlijke kennis toevoegen.’

En natuurlijk wordt alles van a tot z gecontroleerd door iemand van een bepaald senioriteitsniveau voordat een advies naar een klant gestuurd wordt. Nelis besluit met klem: ‘Bij BDO draait alles om de vertrouwelijkheid van klantgegevens. Met de In-house GPT-oplossing hebben we een systeem dat leert en groeit binnen onze eigen veilige omgeving. Het is voor ons een middel dat de deur opent naar nieuwe AI-oplossingen en integratie daarvan in de bedrijfsvoering.’

“We werken met persoonsgegevens
en gevoelige data van klanten. Nu blijft alle data binnenshuis.”

Onze In-House GPT-oplossing is dé start van de AI-reis van uw organisatie. Ontworpen door BDO om de productiviteit van uw organisatie te verhogen en de kwaliteit van het werk te verbeteren. Benieuwd naar de mogelijkheden van een eigen GPT-programma? Neem vrijblijvend contact op met Sébastien Randsdorp.

Uw eigen GPT-oplossing

AI-integratie op de werkvloer

BDO maakt gebruik van
In-House GPT-oplossing

Onze In-House GPT-oplossing is dé start van de AI-reis van uw organisatie. Ontworpen door BDO om de productiviteit van uw organisatie te verhogen en de kwaliteit van het werk te verbeteren. Benieuwd naar de mogelijkheden van een eigen GPT-programma? Neem vrijblijvend contact op met Sébastien Randsdorp.

Uw eigen GPT-oplossing

“We werken met persoonsgegevens
en gevoelige data van klanten. Nu blijft alle data binnenshuis.”

Eerst leren
Nu nog gebruikt BDO de In-house GPT-oplossing kleinschalig. ‘Al onze medewerkers mogen er mee experimenteren binnen de veilige muren van de organisatie’, zegt Nelis. ‘Ze kunnen bijvoorbeeld vragen om een advies voor te bereiden, waardoor er een basis ontstaat waarmee onze adviseurs verder kunnen werken. Daarvoor hebben we uiteraard richtlijnen en procedures opgesteld. Niets wordt zomaar door de GPT-oplossing geschreven en een-op-een gekopieerd. Een belastingadviseur moet bijvoorbeeld zelf expertise en persoonlijke kennis toevoegen.’

En natuurlijk wordt alles van a tot z gecontroleerd door iemand van een bepaald senioriteitsniveau voordat een advies naar een klant gestuurd wordt. Nelis besluit met klem: ‘Bij BDO draait alles om de vertrouwelijkheid van klantgegevens. Met de In-house GPT-oplossing hebben we een systeem dat leert en groeit binnen onze eigen veilige omgeving. Het is voor ons een middel dat de deur opent naar nieuwe AI-oplossingen en integratie daarvan in de bedrijfsvoering.’

Vliegwiel
Nog veel belangrijker volgens Nelis is dat de zogenoemde In-house GPT-oplossing die BDO in gebruik genomen heeft als een vliegwiel kan dienen voor de integratie van AI in de bedrijfsvoering van BDO. ‘We zijn ambitieus, maar niet roekeloos en nemen daarom graag zelf het stuur in handen. We verwachten dat de oplossing een stijging van productiviteit kan realiseren, omdat het taken zoals het uitwerken van memo’s of notulen versnelt. Doordat medewerkers niet langer dit type routinetaken hoeven uit te voeren, kunnen we hen betrekken bij meer uitdagende en inhoudelijk interessante taken. Dat verhoogt de werkvreugde significant.’

De ambitie reikt verder. Met de In-house GPT-oplossing wil BDO op termijn ook meerwaarde creëren voor de klant. ‘We willen het inzetten in onze dienstverlening’, zegt Nelis. ‘Op dit moment werken we per afdeling use cases uit waarin inzet van de GPT-oplossing mogelijk is.’ Hij ziet de In-house GPT-oplossing ook aan de basis staan van antwoorden op maatschappelijke uitdagingen. ‘Zoals iedere innovatie in het verleden deed, zal kunstmatige intelligentie nu het aard van het werk wat we doen gaan veranderen. Ik kan me voorstellen dat de oplossing die we momenteel integreren, over vijf jaar mogelijk het capaciteitstekort in onze sector zou kunnen verlichten.’

Gamechanger
First things first. Als we spreken over AI of kunstmatige intelligentie, hebben we het in dit stuk over systemen waarbij een computer min of meer zelfstandig data analyseert en tot conclusies op basis van die data komt. Een basis waarop socialmediaplatforms al jaren berichten of video’s aan gebruikers tonen. Toch lijkt de wereld sinds de livegang van taalmodel ChatGPT in november 2022 pas écht te ontdekken wat de mogelijkheden van AI-oplossingen zijn. Ze kunnen hele gesprekken met je voeren, je op diverse gebieden helpen bij het uitvoeren van werkzaamheden en zijn vaak ook gratis toegankelijk. Ideaal zo op het eerste oog, maar als organisatie heb je geen zicht op wat er met de data die je invoert gebeurt. Het enige dat je zeker weet is dat de AI-oplossing leert van de ingevoerde data.

‘We zijn ontzettend enthousiast over de mogelijkheden van AI’, vertelt Nelis. ‘Ook BDO kan in de nabije toekomst niet zonder. Reden genoeg voor BDO om een eigen tool te ontwikkelen waar veiligheid en data-integriteit centraal staan. Laagdrempelig, zoals ook ChatGPT is, maar wel verantwoord. Als bestuurder vind ik dat BDO iets nodig heeft waarover we volledige controle hebben. We werken met persoonsgegevens en gevoelige data van klanten. We willen niet het risico lopen dat dit in publieke handen valt. Bij het gebruik van ChatGPT loop je dat risico wel. Nu blijft alle data binnenshuis.’

Geen online platform had in zo’n korte tijd meer dan een miljoen gebruikers als de kunstmatige intelligentietool ChatGPT. Niet Facebook, niet Twitter (inmiddels X), niet Instagram en zelfs zoekmachine Google niet. AI-experts zijn ervan overtuigd dat kunstmatige intelligentie ons werk ingrijpend zal veranderen. Sommigen wijzen op de gevaren, anderen vooral op de voordelen. En die zijn groot, ziet BDO. René Nelis, bestuursvoorzitter en CEO van BDO, vertelt waarom het accountants- en advieskantoor besloten heeft AI te integreren op de werkvloer en hoe het dat doet.

‘We nemen graag zelf het stuur in handen’