Deze website maakt gebruik van cookies

BDO Nederland gebruikt cookies en trackingtechnologieën om het browser-gebruik op onze online publicaties te verbeteren, gepersonaliseerde content te tonen en traffic te analyseren. Door op akkoord te klikken, stemt u in met het gebruik van cookies. Lees meer over ons cookiebeleid en privacybeleid.

 CASE ARCHIPEL ACADEMY

Zo ondersteunt BDO de succesvolle buy en build strategie van Archipel

Edtech-bedrijf Archipel Academy heeft de afgelopen jaren een enorme groei doorgemaakt, mede door een succesvolle buy-and-build strategie. Hoe heeft Archipel invulling gegeven aan haar buy-and-build strategie en op welke wijze heeft BDO hen hierbij ondersteund? We spreken erover met CEO Omar Fouab en Paul Hinze, aandeelhouder van Archipel en directielid van Schouten en Nelissen.

Hoe voer je een succesvolle buy-and-build strategie uit, terwijl je tegelijkertijd een geschikte investeringspartij zoekt? Dat was de uitdaging waar Archipel Academy voor stond. BDO heeft hen in elke fase op strategisch en operationeel gebied geholpen, om zo het traject tot een goed einde te brengen.

Een zelfstandige onderneming

Archipel Academy is ontstaan uit een afdeling van Schouten en Nelissen. “Deze afdeling nam het proces om als bedrijf een opleiding te boeken uit handen. Toen we naar het businessmodel keken, klopte er iets niet. Als de afdeling zou groeien, kwam er niet per se meer winst uit”, legt Paul uit. Er moest iets veranderen.

Toenmalig key accountmanager van Schouten en Nelissen Omar zag de potentie van de afdeling en zat vol nieuwe ideeën om het wèl winstgevend te maken. Hij wilde een all-in-one leerplatform- en marktplaats bouwen waar organisaties uit een breed aanbod van opleidingen en cursussen konden kiezen en organisaties op het gebied van leren volledig worden ontzorgd. Paul en collega directielid Jan-Hein Schouten konden zich hier goed in vinden.

Met hun zegen werd Archipel begin 2019 een zelfstandige onderneming met een eigen propositie, onafhankelijk van Schouten en Nelissen. Omar had grote plannen met het nieuwe bedrijf, hij wilde graag in de eerste twee tot drie jaar 75 nieuwe klanten binnenhalen. Toen hij zag dat hij dit doel met gemak ging halen, ging het kriebelen. Hij besloot nog ambitieuzere plannen te maken. Naast organische groei, wilde hij aan de slag met een buy-and-build strategie: project Athena werd geboren.

Project Athena: een sterke buy en build strategie

Via de zijlijn hoorde Omar over een buy-and-build strategie die Paul en Jan-Hein met een andere onderneming hadden uitgevoerd. Dat inspireerde me enorm!”, vertelt Omar. Hij besloot direct te onderzoeken of er wellicht concurrenten te koop waren, de markt voor opleidingsintermediairs is namelijk niet zo groot in Nederland. “Ik heb op LinkedIn een berichtje naar de CEO van onze concurrent Conclusion gestuurd, met de vraag of ze het onderdeel Conclusion Learning Center wilden verkopen.”

Omar schoot direct raak, Conclusion bleek er inderdaad voor open te staan om de afdeling ‘learning services’ van het onderdeel Conclusion Learning Centers te verkopen. Paul wist direct welke partij hij moest vragen om deze overname te begeleiden. Tijdens de buy-and-build strategie die Omar zo inspireerde, werd één van de verkopers begeleid door BDO. “Ik heb toen Bart Paalman van BDO benaderd om Archipel te begeleiden tijdens de overname, en te helpen met het bouwen van een strategie voor de komende jaren”, vertelt Paul. “De gesprekken werden rechtstreeks tussen Archipel en Conclusion gevoerd, maar Bart en zijn teamleden hebben ons vanaf de zijlijn ruggenspraak gegeven. Vanaf due dilligence en de documentatiefase hebben ze ons intensiever ondersteund op juridisch en financieel gebied.”

Twee trajecten tegelijk: financiering en overnames

Na deze eerste overname had Omar de smaak te pakken, hij wil verder groeien. Hiervoor wil hij meer bedrijven overnemen, te beginnen met Edubookers. Deze partij stond al lang op zijn lijstje. BDO hielp toen het overnametraject concreter vorm te geven. “BDO heeft bij de deal-making, het definiëren van de strategie en bij de operationele activiteiten van de overname enorm geholpen”, vertelt Paul. “Denk bijvoorbeeld aan due diligence en documentatie.”

In deze periode schaakte Archipel op twee borden, voor een overname van deze omvang is namelijk een investeerder nodig. BDO zette zich met strak procesmanagement in om van deze twee simultane projecten een succes te maken. Samen met BDO werkt Omar een strategie uit om funding op te halen. Hierbij lag de focus in eerste instantie op het aanscherpen van de propositie van Archipel, en vervolgens het vinden van de juiste investeerder.

“De visie zit natuurlijk al in je hoofd, maar een externe investeerder stelt toch andere eisen. BDO heeft goede vragen gesteld om ons te helpen onze strategie helder op papier te zetten, in een format dat goed aansluit bij wat een investeerder zoekt. Ze hebben ons enorm geholpen bij het definiëren en professionaliseren van ons verhaal”, vertelt Omar. Vervolgens maakte BDO een longlist met private equity, venture capital en andere investeringspartijen en werd het proces met de potentiële investeerders opgestart.

“Als de afdeling zou groeien, kwam er niet per se meer resultaat uit”

De juiste investeerder vinden

Voor een snelgroeiend edtech-bedrijf als Archipel is het vinden van de juiste investeerder van groot belang. Hiervoor heeft BDO zowel Nederlandse als internationale partijen in kaart gebracht en is het financiële plaatje bij verschillende type investeerders in verschillende scenario’s doorberekend. Op basis van de behoeftes van Archipel, schoof BDO Pride Capital Partners naar voren als investeerder. Zij boden een combinatie van equity en achtergesteld lenen. “Het was heel belangrijk om tot een keuze te komen die past bij onze stip op de horizon”, vertelt Omar. “Onze aandeelhouders wilden nog niet uitstappen, dus het werd een investeringsvraagstuk, geen verkoopvraagstuk. We wilden een partij die daarbij paste”, legt hij uit.

“We wilden ook graag een partij die ons niet alleen financieel, maar ook tactisch kon ondersteunen. Dat was lastig, doordat er weinig edtech-bedrijven in Europa zijn, zijn we voor veel investeerders een nieuwe markt. We zochten daarom vooral investeerders die zich richten op SaaS-bedrijven. De goede klik heeft ook een grote rol gespeeld, we zijn een erg informeel bedrijf, met een open en relaxte cultuur. We zochten ook een partner met dezelfde instelling.”

Paul vult aan dat het belangrijk was om een partij te vinden die begrijpt dat Archipel iets complexer in elkaar zit dan een gemiddeld SaaS-bedrijf. “Bij andere partijen zag je soms dat ze dit lastig vonden, maar bij Pride zagen we direct dat ze het snapten en interessant vonden. Ook het feit dat Archipel pas net winstgevend werd, was geen probleem voor Pride. Ze zagen de lijn omhoog en durfden in mogelijkheden te denken.” Met het aansluiten van Pride Capital Partners gaat Archipel een mooie toekomst tegemoet. Omar heeft grote plannen: “Ik streef ernaar dat Archipel de grootste opleidingsmarketplace ter wereld wordt. Wat booking.com is voor hotels, worden wij voor opleidingen en trainingen.”

Klik op de button om te lezen wat je beter wel en niet kunt doen.

Het vinden van de juiste investeerder vergt een goede aanpak.

Niet alleen financiële keuzes spelen een rol in het bedrijfsovernameproces, ook emoties spelen een belangrijke rol. Want wat zijn de consequenties voor bijvoorbeeld de werknemers, klanten en de naam van het bedrijf? En wegen de financiële voordelen wel op tegen het emotionele verlies?

Het bedrijfsovernameproces
Hoe werkt dat precies en wat moet je weten?

Wilt u net als Archipel Academy groeien door een overname?

Zo ondersteunt BDO de succes-
volle buy en
build strategie van Archipel

 CASE ARCHIPEL ACADEMY

Het bedrijfsovernameproces
Hoe werkt dat precies en wat moet je weten?

Niet alleen financiële keuzes spelen een rol in het bedrijfsovernameproces, ook emoties spelen een belangrijke rol. Want wat zijn de consequenties voor bijvoorbeeld de werknemers, klanten en de naam van het bedrijf? En wegen de financiële voordelen wel op tegen het emotionele verlies?

Wilt u net als Archipel Academy groeien door een overname?

De juiste investeerder vinden

Voor een snelgroeiend edtech-bedrijf als Archipel is het vinden van de juiste investeerder van groot belang. Hiervoor heeft BDO zowel Nederlandse als internationale partijen in kaart gebracht en is het financiële plaatje bij verschillende type investeerders in verschillende scenario’s doorberekend. Op basis van de behoeftes van Archipel, schoof BDO Pride Capital Partners naar voren als investeerder. Zij boden een combinatie van equity en achtergesteld lenen. “Het was heel belangrijk om tot een keuze te komen die past bij onze stip op de horizon”, vertelt Omar. “Onze aandeelhouders wilden nog niet uitstappen, dus het werd een investeringsvraagstuk, geen verkoopvraagstuk. We wilden een partij die daarbij paste”, legt hij uit.

“We wilden ook graag een partij die ons niet alleen financieel, maar ook tactisch kon ondersteunen. Dat was lastig, doordat er weinig edtech-bedrijven in Europa zijn, zijn we voor veel investeerders een nieuwe markt. We zochten daarom vooral investeerders die zich richten op SaaS-bedrijven. De goede klik heeft ook een grote rol gespeeld, we zijn een erg informeel bedrijf, met een open en relaxte cultuur. We zochten ook een partner met dezelfde instelling.”

Paul vult aan dat het belangrijk was om een partij te vinden die begrijpt dat Archipel iets complexer in elkaar zit dan een gemiddeld SaaS-bedrijf. “Bij andere partijen zag je soms dat ze dit lastig vonden, maar bij Pride zagen we direct dat ze het snapten en interessant vonden. Ook het feit dat Archipel pas net winstgevend werd, was geen probleem voor Pride. Ze zagen de lijn omhoog en durfden in mogelijkheden te denken.” Met het aansluiten van Pride Capital Partners gaat Archipel een mooie toekomst tegemoet. Omar heeft grote plannen: “Ik streef ernaar dat Archipel de grootste opleidingsmarketplace ter wereld wordt. Wat booking.com is voor hotels, worden wij voor opleidingen en trainingen.”

  • Start niet voordat uw financiële processen op orde zijn en u alle benodigde informatie waar een investeerder om kan vragen verzameld heeft. Zorg voor een helder, kloppend verhaal.

  • Blijf niet te lang in gesprek met mogelijke investeerders die niet concreet worden. Het is belangrijk om door te blijven vragen.

  • Wees terughoudend wanneer u door veel partijen wordt benaderd na het binnenhalen van een investering. Dat kan veel tijd kosten.

  • Zoek een investeerder waarmee u een goede klik voelt, en neem een goede adviseur in de arm om u hierbij te helpen.

  • Ga tijdig aan tafel met eindbeslissers.

  • Zorg dat u een duidelijk beeld heeft van wat er bij een partij allemaal mogelijk is op het gebied van investeringen. Door gesprekken te voeren krijgt u een goed beeld van de mogelijke constructies en welke bedragen haalbaar zijn.

  • Publiceer een persbericht wanneer de investering rond is.

Don'ts

Do's

Het vinden van de juiste investeerder vergt een goede aanpak.

“Als de afdeling zou groeien, kwam er niet per se meer resultaat uit”

Een zelfstandige onderneming

Archipel Academy is ontstaan uit een afdeling van Schouten en Nelissen. “Deze afdeling nam het proces om als bedrijf een opleiding te boeken uit handen. Toen we naar het businessmodel keken, klopte er iets niet. Als de afdeling zou groeien, kwam er niet per se meer winst uit”, legt Paul uit. Er moest iets veranderen.

Toenmalig key accountmanager van Schouten en Nelissen Omar zag de potentie van de afdeling en zat vol nieuwe ideeën om het wèl winstgevend te maken. Hij wilde een all-in-one leerplatform- en marktplaats bouwen waar organisaties uit een breed aanbod van opleidingen en cursussen konden kiezen en organisaties op het gebied van leren volledig worden ontzorgd. Paul en collega directielid Jan-Hein Schouten konden zich hier goed in vinden.

Met hun zegen werd Archipel begin 2019 een zelfstandige onderneming met een eigen propositie, onafhankelijk van Schouten en Nelissen. Omar had grote plannen met het nieuwe bedrijf, hij wilde graag in de eerste twee tot drie jaar 75 nieuwe klanten binnenhalen. Toen hij zag dat hij dit doel met gemak ging halen, ging het kriebelen. Hij besloot nog ambitieuzere plannen te maken. Naast organische groei, wilde hij aan de slag met een buy-and-build strategie: project Athena werd geboren.

Project Athena: een sterke buy en build strategie

Via de zijlijn hoorde Omar over een buy-and-build strategie die Paul en Jan-Hein met een andere onderneming hadden uitgevoerd. Dat inspireerde me enorm!”, vertelt Omar. Hij besloot direct te onderzoeken of er wellicht concurrenten te koop waren, de markt voor opleidingsintermediairs is namelijk niet zo groot in Nederland. “Ik heb op LinkedIn een berichtje naar de CEO van onze concurrent Conclusion gestuurd, met de vraag of ze het onderdeel Conclusion Learning Center wilden verkopen.”

Omar schoot direct raak, Conclusion bleek er inderdaad voor open te staan om de afdeling ‘learning services’ van het onderdeel Conclusion Learning Centers te verkopen. Paul wist direct welke partij hij moest vragen om deze overname te begeleiden. Tijdens de buy-and-build strategie die Omar zo inspireerde, werd één van de verkopers begeleid door BDO. “Ik heb toen Bart Paalman van BDO benaderd om Archipel te begeleiden tijdens de overname, en te helpen met het bouwen van een strategie voor de komende jaren”, vertelt Paul. “De gesprekken werden rechtstreeks tussen Archipel en Conclusion gevoerd, maar Bart en zijn teamleden hebben ons vanaf de zijlijn ruggenspraak gegeven. Vanaf due dilligence en de documentatiefase hebben ze ons intensiever ondersteund op juridisch en financieel gebied.”

Twee trajecten tegelijk: financiering en overnames

Na deze eerste overname had Omar de smaak te pakken, hij wil verder groeien. Hiervoor wil hij meer bedrijven overnemen, te beginnen met Edubookers. Deze partij stond al lang op zijn lijstje. BDO hielp toen het overnametraject concreter vorm te geven. “BDO heeft bij de deal-making, het definiëren van de strategie en bij de operationele activiteiten van de overname enorm geholpen”, vertelt Paul. “Denk bijvoorbeeld aan due diligence en documentatie.”

In deze periode schaakte Archipel op twee borden, voor een overname van deze omvang is namelijk een investeerder nodig. BDO zette zich met strak procesmanagement in om van deze twee simultane projecten een succes te maken. Samen met BDO werkt Omar een strategie uit om funding op te halen. Hierbij lag de focus in eerste instantie op het aanscherpen van de propositie van Archipel, en vervolgens het vinden van de juiste investeerder.

“De visie zit natuurlijk al in je hoofd, maar een externe investeerder stelt toch andere eisen. BDO heeft goede vragen gesteld om ons te helpen onze strategie helder op papier te zetten, in een format dat goed aansluit bij wat een investeerder zoekt. Ze hebben ons enorm geholpen bij het definiëren en professionaliseren van ons verhaal”, vertelt Omar. Vervolgens maakte BDO een longlist met private equity, venture capital en andere investeringspartijen en werd het proces met de potentiële investeerders opgestart.

Hoe voer je een succesvolle buy-and-build strategie uit, terwijl je tegelijkertijd een geschikte investeringspartij zoekt? Dat was de uitdaging waar Archipel Academy voor stond. BDO heeft hen in elke fase op strategisch en operationeel gebied geholpen, om zo het traject tot een goed einde te brengen.

Edtech-bedrijf Archipel Academy heeft de afgelopen jaren een enorme groei doorgemaakt, mede door een succesvolle buy-and-build strategie. Hoe heeft Archipel invulling gegeven aan haar buy-and-build strategie en op welke wijze heeft BDO hen hierbij ondersteund? We spreken erover met CEO Omar Fouab en Paul Hinze, aandeelhouder van Archipel en directielid van Schouten en Nelissen.