CASE BLAUWE MONSTERS
BDO als fullservice adviseur: het succes-
verhaal van Blauwe Monsters
Blauwe Monsters is een toonaangevend online performance marketing bureau dat gespecialiseerd is in het genereren van verkeer naar websites (zoekmachinemarketing). Toen Blauwe Monsters werd overgenomen door 4NG, speelde BDO een essentiële rol als fullservice adviseur. We spreken erover met eigenaar Dennis Stokman.
Wie zijn Blauwe Monsters?
Dennis vertelt dat Blauwe Monsters nu al elf jaar bestaat, maar van origine geen marketingbureau was. ‘In de begindagen van e-commerce, toen Bol.com nog boeken en cd's verkocht, besloten we een eigen webwinkel te starten. Destijds was er veel behoefte aan kennis en ondersteuning voor ondernemers die online wilden verkopen.’ Blauwe Monsters vulde die leemte door ondernemers te helpen met de nodige expertise èn operationele mankracht.
Hun succes lag voornamelijk in hun focus op Google, dat in de loop der jaren de dominante speler is geworden op het gebied van online vindbaarheid. Blauwe Monsters zag al vroeg in dat de kosten voor betaalde advertenties zouden stijgen en besloot zich te specialiseren in zoekmachineoptimalisatie (SEO). Ze ontwikkelden strategieën om organisch verkeer naar websites te genereren en boden partnerschappen aan bedrijven aan.
Het succes van Blauwe Monsters bleef niet onopgemerkt. Ze werden regelmatig benaderd door partijen die hen wilden opkopen en onder hun vlag wilden installeren. Dit was niet waar Dennis en zijn compagnons naar op zoek waren. Ze sloegen alle aanbiedingen af omdat ze wilden blijven groeien zonder hun identiteit te verliezen. Het duurde meer dan 10 jaar voordat de juiste partner aanklopte.
4NG bood een fundamenteel andere aanpak die beter bij Blauwe Monsters paste. Zo kon Blauwe Monsters de eigen koers blijven volgen op het gebied van marketingstrategie, personeelsbeleid en bedrijfsvoering. Tegelijkertijd stond dit hen niet in de weg om te profiteren van de strategie, positionering en slagkracht van 4NG. ‘De unieke combinatie van het behoud van identiteit en onderdeel worden van een groter geheel maakte 4NG tot de meest geschikte partner’, legt Dennis uit. Bij de keuze voor 4NG speelde ook mee dat het bedrijf ook twee andere partijen had overgenomen waarin Blauwe Monsters veel vertrouwen had.
“BDO hielp ons met het opstellen van de Letter of Intent (LOI). Dit is het allerbelangrijkste document van het hele traject, waarin de prijs, voorwaarden en de manier van samenwerken werden vastgelegd. Om dat goed te doen, heb je een heel goede adviseur nodig.”
DENNIS STOKMAN
CEO & Commercieel adviseur
Een fullservice benadering door BDO
Vanaf het moment dat de keuze op 4NG viel, werd BDO aangehaakt om Blauwe Monsters in het overnametraject te begeleiden en ontzorgen. Dat was geen toeval. Maarten Kuil, Industry leader tech & media, stond al geruime tijd in contact met het management om periodiek te sparren over de ontwikkelingen in de markt. Dit gaf Blauwe Monsters vertrouwen in de (sector)expertise van BDO. Het was het begin van een intensieve samenwerking waarbij Dennis en zijn team op elk benodigd gebied ondersteund werden.
‘Het begon met verkennende gesprekken waarbij de basis voor de samenwerking tussen Blauwe Monsters en 4NG werd gelegd. BDO werd benaderd en ondersteunde ons bij een juiste informatieverstrekking aan 4NG, het voeren van gesprekken en de deal-making, resulterend in het opstellen van de Letter of Intent (LOI). Dit document is van uiterst belang gedurende het hele proces, waarin de prijs, verdere voorwaarden en de aard van de toekomstige samenwerking werden vastgelegd. Een competente M&A-adviseur en M&A-jurist zijn van essentieel belang in deze fase,’ vertelt Dennis. ‘Hier is de rol en toegevoegde waarde van BDO heel groot. Ze zijn er om de beste deal te realiseren, om de juiste financiële en strategische afwegingen te maken en om emoties, die zich altijd om een dergelijk proces heen bewegen, in goede banen te leiden.’
“De unieke combinatie van het behouden van je identiteit en onderdeel worden van een groter geheel maakte 4NG de meest geschikte partij.”
Van due diligence tot proces- en finance optimalisatie
Vervolgens vond het due diligence onderzoek plaats, een intensieve periode waarin veel documenten en informatie werden uitgewisseld om de kritieke punten in het bedrijf te identificeren. ‘BDO heeft bij het doorlopen van het due diligence enorm geholpen, door het volledige onderzoek te coördineren en ons zover als mogelijk te ontzorgen’, vertelt Dennis.
Blauwe Monsters werkte parallel ook met BDO samen aan de optimalisatie van haar interne organisatie. Een veelvoorkomend aandachtpunt bij snelgroeiende bedrijven. Het team van Business Improvement & Change zette zich met een strak geregisseerd verbeterproces in om de bedrijfsprocessen te verbeteren, zodat de interne organisatie robuust genoeg was om mee te groeien in de ontwikkeling van de organisatie. Daarnaast lag de focus op het op orde brengen van het financiële huis, om de cijfers te vertalen naar nieuwe inzichten en mogelijkheden voor Blauwe Monsters. ‘Professionalisering stond al hoog op onze wensenlijst om een goed fundament te leggen voor verdere ontwikkeling, maar met de stap naar een strategische samenwerking met 4NG is dit in een stroomversnelling terecht gekomen. BDO heeft in korte tijd samen met ons een plan van aanpak gedefinieerd en ons succesvol geholpen bij het implementeren en borgen van de verbeteringen.’ legt Dennis uit; ’BDO heeft ons eigenlijk op alle gebieden intensief ondersteund’.
Een toegewijde partner
Gedurende het hele proces bewaakte BDO het proces, adviseerde ze over de strategische en financiële aspecten, en zorgde ze ervoor dat alles volgens plan verliep. Wat Dennis het meest waardeerde aan het werken met BDO, was de inzet en toewijding van hun vaste adviseur, Lennaert Veenstra. ‘Hij was altijd beschikbaar en bereikbaar: Lennaert was 24/7 aan. Hij is supergoed in procesbewaking en monitoring, en verantwoordelijkheden op de juiste plaats te leggen’, vertelt Dennis. ‘Ook kan hij goed relaties onderhouden met beide partijen, en heeft hij in de deal-making geholpen om de emoties te managen en hoofd- van bijzaken te onderscheiden en daarmee het traject tot een goed einde te brengen.’
Een succesvolle samenwerking
Blauwe Monsters en 4NG hebben na een langdurige zoektocht in elkaar de perfecte match gevonden in de online marketingwereld, passend bij de ambities van beide bedrijven. De digitale bureaugroep 4NG zet hiermee een mooie stap in de doelstelling om klanten volledig end-to-end te bedienen. Voor Blauwe Monsters is de toetreding een waardevolle stap in het verwezenlijken van de ambitie om een full funnel marketingbureau te zijn. Middels een breder palet aan dienstverlening en expertise voor hun klanten. Ook biedt de toetreding tot 4NG nieuwe ontwikkelperspectieven voor medewerkers. Dennis vertelt: ‘We behouden onze eigen identiteit en ons ondernemerschap, zaken die voor ons erg belangrijk zijn. Het biedt ons de mogelijkheid om te groeien, het merk en de strategie verder uit te rollen en tegelijkertijd deel uit te maken van een grotere groep.’
Door BDO’s sterke betrokkenheid en expertise op het gebied van overnames en de ondersteuning die zij op alle benodigde vlakken kunnen bieden, kan Blauwe Monsters met vertrouwen de toekomst tegemoet gaan.
Niet alleen financiële keuzes spelen een rol in het bedrijfsovernameproces, ook emoties spelen een belangrijke rol. Want wat zijn de consequenties voor bijvoorbeeld de werknemers, klanten en de naam van het bedrijf? En wegen de financiële voordelen wel op tegen het emotionele verlies?
Het bedrijfsovernameproces
Hoe werkt dat precies en wat moet je weten?
Wilt u net als Blauwe Monsters groeien door een overname?
BDO als fullservice adviseur: het succesverhaal van Blauwe Monsters
CASE BLAUWE MONSTERS
Een succesvolle samenwerking
Blauwe Monsters en 4NG hebben na een langdurige zoektocht in elkaar de perfecte match gevonden in de online marketingwereld, passend bij de ambities van beide bedrijven. De digitale bureaugroep 4NG zet hiermee een mooie stap in de doelstelling om klanten volledig end-to-end te bedienen. Voor Blauwe Monsters is de toetreding een waardevolle stap in het verwezenlijken van de ambitie om een full funnel marketingbureau te zijn. Middels een breder palet aan dienstverlening en expertise voor hun klanten. Ook biedt de toetreding tot 4NG nieuwe ontwikkelperspectieven voor medewerkers. Dennis vertelt: ‘We behouden onze eigen identiteit en ons ondernemerschap, zaken die voor ons erg belangrijk zijn. Het biedt ons de mogelijkheid om te groeien, het merk en de strategie verder uit te rollen en tegelijkertijd deel uit te maken van een grotere groep.’
Door BDO’s sterke betrokkenheid en expertise op het gebied van overnames en de ondersteuning die zij op alle benodigde vlakken kunnen bieden, kan Blauwe Monsters met vertrouwen de toekomst tegemoet gaan.
Een toegewijde partner
Gedurende het hele proces bewaakte BDO het proces, adviseerde ze over de strategische en financiële aspecten, en zorgde ze ervoor dat alles volgens plan verliep. Wat Dennis het meest waardeerde aan het werken met BDO, was de inzet en toewijding van hun vaste adviseur, Lennaert Veenstra. ‘Hij was altijd beschikbaar en bereikbaar: Lennaert was 24/7 aan. Hij is supergoed in procesbewaking en monitoring, en verantwoordelijkheden op de juiste plaats te leggen’, vertelt Dennis. ‘Ook kan hij goed relaties onderhouden met beide partijen, en heeft hij in de deal-making geholpen om de emoties te managen en hoofd- van bijzaken te onderscheiden en daarmee het traject tot een goed einde te brengen.’
Van due diligence tot proces- en finance optimalisatie
Vervolgens vond het due diligence onderzoek plaats, een intensieve periode waarin veel documenten en informatie werden uitgewisseld om de kritieke punten in het bedrijf te identificeren. ‘BDO heeft bij het doorlopen van het due diligence enorm geholpen, door het volledige onderzoek te coördineren en ons zover als mogelijk te ontzorgen’, vertelt Dennis.
Blauwe Monsters werkte parallel ook met BDO samen aan de optimalisatie van haar interne organisatie. Een veelvoorkomend aandachtpunt bij snelgroeiende bedrijven. Het team van Business Improvement & Change zette zich met een strak geregisseerd verbeterproces in om de bedrijfsprocessen te verbeteren, zodat de interne organisatie robuust genoeg was om mee te groeien in de ontwikkeling van de organisatie. Daarnaast lag de focus op het op orde brengen van het financiële huis, om de cijfers te vertalen naar nieuwe inzichten en mogelijkheden voor Blauwe Monsters. ‘Professionalisering stond al hoog op onze wensenlijst om een goed fundament te leggen voor verdere ontwikkeling, maar met de stap naar een strategische samenwerking met 4NG is dit in een stroomversnelling terecht gekomen. BDO heeft in korte tijd samen met ons een plan van aanpak gedefinieerd en ons succesvol geholpen bij het implementeren en borgen van de verbeteringen.’ legt Dennis uit; ’BDO heeft ons eigenlijk op alle gebieden intensief ondersteund’.
“De unieke combinatie van het behouden van je identiteit en onderdeel worden van een groter geheel maakte 4NG de meest geschikte partij.”
Een fullservice benadering door BDO
Vanaf het moment dat de keuze op 4NG viel, werd BDO aangehaakt om Blauwe Monsters in het overnametraject te begeleiden en ontzorgen. Dat was geen toeval. Maarten Kuil, Industry leader tech & media, stond al geruime tijd in contact met het management om periodiek te sparren over de ontwikkelingen in de markt. Dit gaf Blauwe Monsters vertrouwen in de (sector)expertise van BDO. Het was het begin van een intensieve samenwerking waarbij Dennis en zijn team op elk benodigd gebied ondersteund werden.
‘Het begon met verkennende gesprekken waarbij de basis voor de samenwerking tussen Blauwe Monsters en 4NG werd gelegd. BDO werd benaderd en ondersteunde ons bij een juiste informatieverstrekking aan 4NG, het voeren van gesprekken en de deal-making, resulterend in het opstellen van de Letter of Intent (LOI). Dit document is van uiterst belang gedurende het hele proces, waarin de prijs, verdere voorwaarden en de aard van de toekomstige samenwerking werden vastgelegd. Een competente M&A-adviseur en M&A-jurist zijn van essentieel belang in deze fase,’ vertelt Dennis. ‘Hier is de rol en toegevoegde waarde van BDO heel groot. Ze zijn er om de beste deal te realiseren, om de juiste financiële en strategische afwegingen te maken en om emoties, die zich altijd om een dergelijk proces heen bewegen, in goede banen te leiden.’
“BDO hielp ons met het opstellen van de Letter of Intent (LOI). Dit is het allerbelangrijkste document van het hele traject, waarin de prijs, voorwaarden en de manier van samenwerken werden vastgelegd. Om dat goed te doen, heb je een heel goede adviseur nodig.”
DENNIS STOKMAN
CEO & Commercieel adviseur
Wie zijn Blauwe Monsters?
Dennis vertelt dat Blauwe Monsters nu al elf jaar bestaat, maar van origine geen marketingbureau was. ‘In de begindagen van e-commerce, toen Bol.com nog boeken en cd's verkocht, besloten we een eigen webwinkel te starten. Destijds was er veel behoefte aan kennis en ondersteuning voor ondernemers die online wilden verkopen.’ Blauwe Monsters vulde die leemte door ondernemers te helpen met de nodige expertise èn operationele mankracht.
Hun succes lag voornamelijk in hun focus op Google, dat in de loop der jaren de dominante speler is geworden op het gebied van online vindbaarheid. Blauwe Monsters zag al vroeg in dat de kosten voor betaalde advertenties zouden stijgen en besloot zich te specialiseren in zoekmachineoptimalisatie (SEO). Ze ontwikkelden strategieën om organisch verkeer naar websites te genereren en boden partnerschappen aan bedrijven aan.
Het succes van Blauwe Monsters bleef niet onopgemerkt. Ze werden regelmatig benaderd door partijen die hen wilden opkopen en onder hun vlag wilden installeren. Dit was niet waar Dennis en zijn compagnons naar op zoek waren. Ze sloegen alle aanbiedingen af omdat ze wilden blijven groeien zonder hun identiteit te verliezen. Het duurde meer dan 10 jaar voordat de juiste partner aanklopte.
4NG bood een fundamenteel andere aanpak die beter bij Blauwe Monsters paste. Zo kon Blauwe Monsters de eigen koers blijven volgen op het gebied van marketingstrategie, personeelsbeleid en bedrijfsvoering. Tegelijkertijd stond dit hen niet in de weg om te profiteren van de strategie, positionering en slagkracht van 4NG. ‘De unieke combinatie van het behoud van identiteit en onderdeel worden van een groter geheel maakte 4NG tot de meest geschikte partner’, legt Dennis uit. Bij de keuze voor 4NG speelde ook mee dat het bedrijf ook twee andere partijen had overgenomen waarin Blauwe Monsters veel vertrouwen had.
Het bedrijfsovernameproces
Hoe werkt dat precies en wat moet je weten?
Niet alleen financiële keuzes spelen een rol in het bedrijfsovernameproces, ook emoties spelen een belangrijke rol. Want wat zijn de consequenties voor bijvoorbeeld de werknemers, klanten en de naam van het bedrijf? En wegen de financiële voordelen wel op tegen het emotionele verlies?
Wilt u net als Blauwe Monsters groeien door een overname?