Deze website maakt gebruik van cookies

BDO Nederland gebruikt cookies en trackingtechnologieën om het browser-gebruik op onze online publicaties te verbeteren, gepersonaliseerde content te tonen en traffic te analyseren. Door op akkoord te klikken, stemt u in met het gebruik van cookies. Lees meer over ons cookiebeleid en privacybeleid.

Interview
LoopLoyals B.V.
Technology, Media en Telecom

'Het creëren van een duurzame wereld moeten we echt samen doen!'

'Waarom creëren we geen systeem dat mensen beloont voor het meenemen van een eigen tas?'

Dat samen werken aan een duurzame wereld lukt inmiddels aardig. Het afgelopen jaar heb je diverse partnerships afgesloten, een financieringsronde gedaan en is een investeerder toegetreden. Hoe ga je deze lijn doorzetten en wat zijn jullie (duurzame) ambities op termijn? 
‘Op de korte termijn zouden we het geweldig vinden om samen met meer ondernemers die onze visie delen, impact te maken met de LoopTas. Maar ons bedrijf kan nog veel meer dan alleen de LoopTas. Daarom is de naam van onze onderneming ook LoopLoyals. Onze software is schaalbaar en ons streven is dan ook om een nog bredere infrastructuur te ontwikkelen voor herbruikbare producten. Zodat die ook echt hergebruikt worden. Alleen dat is echt circulair en dat is ons uiteindelijk doel: een circulaire wereld.’

Een duurzaam geproduceerde boodschappentas. Mét chip voor het sparen van punten die consumenten kunnen verzilveren. Dat is de LoopTas. Laat ‘m scannen bij de kassa en je krijgt automatisch punten in de LoopTas-app. Die punten kun je inwisselen voor een donatie aan goede doelen of voor duurzame producten. Simpel, maar je moet er maar op komen én er iets mee doen. Gelukkig zit het ondernemerschap bij Udaya Vasepalli in zijn bloed. En de LoopTas is nog maar het begin. Zijn onderneming LoopLoyals B.V. groeit snel en zit vol ambitie.

 

Wij spreken elkaar regelmatig bij Incubase, de Incubator bij Universiteit Twente. Je ziet dat daar de founders starten vanuit een bepaalde overtuiging en missie. Hoe is dat bij jou ontstaan en uiteindelijk gevormd tot LoopLoyals en jullie eerste product de LoopTas?
‘Ik geloof erin om iets te doen waar heel veel mensen profijt van hebben. Daar krijg ik energie van, daar wil ik me voor inzetten. Tijdens mijn bachelor studie in India dacht ik na over manieren om te werken aan een beter milieu. Daar zelf iets voor opzetten was niet gelijk mijn plan, maar ik heb wel een ondernemersgeest. Ik vond mijn idee voor een alternatief voor wegwerptassen gelijk kansrijk. Dat gevoel werd sterker toen ik naar Nederland kwam. In het Westen zijn gemak en tijd voor veel mensen waardevol. Dat leidt vaak tot meer afval. Kijk maar naar de plastic wegwerptasjes. Je gaat boodschappen doen, vergeet je tas en koopt liever snel een plastic exemplaar dan dat je naar huis rijdt om je eigen tas te halen. We weten allemaal dat dat niet goed is, maar het kost veel moeite om je gedrag te veranderen. Ik dacht: ‘Waarom creëren we geen systeem dat mensen beloont voor het meenemen van een eigen tas? En dan zo dat ook mensen die een tas vergeten zijn nog de kans krijgen om er een te lenen.’

Een effectieve oplossing met mooie wisselwerking tussen nieuwe technologieën en het gebruik van duurzame materialen. Deze wisselwerking kan volgens mij gezien worden als een drijvende kracht achter verduurzaming. Hoe denk jij daarover?

‘De wisselwerking van onze software, de infrastructuur voor het spaarsysteem en de duurzame tas vormen inderdaad in onze beleving de oplossing. De chip maakt dat we de technologie kunnen combineren met duurzaamheid. Met nieuwe technologieën kunnen we inspelen op de sociale behoeften van mensen en zo gedragsverandering bereiken. Dat kost tijd, maar het kán. De LoopTas bewijst dat. Er zijn momenteel zo’n 12.000 exemplaren in omloop en dat aantal blijft stijgen. De komende tijd breiden we onze innovatie uit naar andere herbruikbare producten. Denk maar aan drinkbekers.’

Bij startups is duurzaamheid vaak een vanzelfsprekendheid bij het opzetten van een businesscase. Wat kunnen volgens jou bedrijven leren van de nieuwe generatie ondernemers op het gebied van duurzaamheid?
‘Het klopt zeker dat startups vaak vanaf het begin prioriteit geven aan duurzaamheid. Ook wij beschouwen milieu- en sociale impact als integrale onderdelen van ons bedrijfsmodel. Ik denk dat bestaande bedrijven kunnen leren om een vergelijkbare mindset aan te nemen. Door te erkennen dat duurzaamheid niet een optionele toevoeging is, maar echt cruciaal voor succes en veerkracht op de lange termijn. Tegelijkertijd kunnen startups veel leren van traditionele bedrijven met hun rijke geschiedenis en uitgebreide kennis van de markt. We hebben elkaar nodig en het is dus erg fijn dat we in contact komen met partners die onze uitdagingen en motivatie begrijpen. Op die manier kunnen we van elkaar leren en beter werken aan het creëren van een duurzame wereld. Want dat moeten we echt samen doen!'

LoopTas: sparen voor een circulaire wereld

 

Sparen met je boodschappentas. Dat kan miljoenen plastic wegwerptassen besparen. Precies daarom ontwikkelde Udaya Vasepalli de LoopTas. Je vindt ze al bij Dirk, Jumbo, Plus en Coop. Het is hopelijk de start van een hele serie producten die gedragsverandering stimuleert. ‘Een circulaire wereld is ons ultieme doel’, vertelt Udaya in gesprek met BDO-collega Bjorn Veltkamp.

Technology, Media en Telecom
Interview
LoopLoyals B.V.

'Waarom creëren we geen systeem dat mensen beloont voor het meenemen van een eigen tas?'

Dat samen werken aan een duurzame wereld lukt inmiddels aardig. Het afgelopen jaar heb je diverse partnerships afgesloten, een financieringsronde gedaan en is een investeerder toegetreden. Hoe ga je deze lijn doorzetten en wat zijn jullie (duurzame) ambities op termijn? 
‘Op de korte termijn zouden we het geweldig vinden om samen met meer ondernemers die onze visie delen, impact te maken met de LoopTas. Maar ons bedrijf kan nog veel meer dan alleen de LoopTas. Daarom is de naam van onze onderneming ook LoopLoyals. Onze software is schaalbaar en ons streven is dan ook om een nog bredere infrastructuur te ontwikkelen voor herbruikbare producten. Zodat die ook echt hergebruikt worden. Alleen dat is echt circulair en dat is ons uiteindelijk doel: een circulaire wereld.’

'Het creëren van een duurzame wereld moeten we echt samen doen!'

Een duurzaam geproduceerde boodschappentas. Mét chip voor het sparen van punten die consumenten kunnen verzilveren. Dat is de LoopTas. Laat ‘m scannen bij de kassa en je krijgt automatisch punten in de LoopTas-app. Die punten kun je inwisselen voor een donatie aan goede doelen of voor duurzame producten. Simpel, maar je moet er maar op komen én er iets mee doen. Gelukkig zit het ondernemerschap bij Udaya Vasepalli in zijn bloed. En de LoopTas is nog maar het begin. Zijn onderneming LoopLoyals B.V. groeit snel en zit vol ambitie.

 

Wij spreken elkaar regelmatig bij Incubase, de Incubator bij Universiteit Twente. Je ziet dat daar de founders starten vanuit een bepaalde overtuiging en missie. Hoe is dat bij jou ontstaan en uiteindelijk gevormd tot LoopLoyals en jullie eerste product de LoopTas?
‘Ik geloof erin om iets te doen waar heel veel mensen profijt van hebben. Daar krijg ik energie van, daar wil ik me voor inzetten. Tijdens mijn bachelor studie in India dacht ik na over manieren om te werken aan een beter milieu. Daar zelf iets voor opzetten was niet gelijk mijn plan, maar ik heb wel een ondernemersgeest. Ik vond mijn idee voor een alternatief voor wegwerptassen gelijk kansrijk. Dat gevoel werd sterker toen ik naar Nederland kwam. In het Westen zijn gemak en tijd voor veel mensen waardevol. Dat leidt vaak tot meer afval. Kijk maar naar de plastic wegwerptasjes. Je gaat boodschappen doen, vergeet je tas en koopt liever snel een plastic exemplaar dan dat je naar huis rijdt om je eigen tas te halen. We weten allemaal dat dat niet goed is, maar het kost veel moeite om je gedrag te veranderen. Ik dacht: ‘Waarom creëren we geen systeem dat mensen beloont voor het meenemen van een eigen tas? En dan zo dat ook mensen die een tas vergeten zijn nog de kans krijgen om er een te lenen.’

Een effectieve oplossing met mooie wisselwerking tussen nieuwe technologieën en het gebruik van duurzame materialen. Deze wisselwerking kan volgens mij gezien worden als een drijvende kracht achter verduurzaming. Hoe denk jij daarover?

‘De wisselwerking van onze software, de infrastructuur voor het spaarsysteem en de duurzame tas vormen inderdaad in onze beleving de oplossing. De chip maakt dat we de technologie kunnen combineren met duurzaamheid. Met nieuwe technologieën kunnen we inspelen op de sociale behoeften van mensen en zo gedragsverandering bereiken. Dat kost tijd, maar het kán. De LoopTas bewijst dat. Er zijn momenteel zo’n 12.000 exemplaren in omloop en dat aantal blijft stijgen. De komende tijd breiden we onze innovatie uit naar andere herbruikbare producten. Denk maar aan drinkbekers.’

Bij startups is duurzaamheid vaak een vanzelfsprekendheid bij het opzetten van een businesscase. Wat kunnen volgens jou bedrijven leren van de nieuwe generatie ondernemers op het gebied van duurzaamheid?
‘Het klopt zeker dat startups vaak vanaf het begin prioriteit geven aan duurzaamheid. Ook wij beschouwen milieu- en sociale impact als integrale onderdelen van ons bedrijfsmodel. Ik denk dat bestaande bedrijven kunnen leren om een vergelijkbare mindset aan te nemen. Door te erkennen dat duurzaamheid niet een optionele toevoeging is, maar echt cruciaal voor succes en veerkracht op de lange termijn. Tegelijkertijd kunnen startups veel leren van traditionele bedrijven met hun rijke geschiedenis en uitgebreide kennis van de markt. We hebben elkaar nodig en het is dus erg fijn dat we in contact komen met partners die onze uitdagingen en motivatie begrijpen. Op die manier kunnen we van elkaar leren en beter werken aan het creëren van een duurzame wereld. Want dat moeten we echt samen doen!'

LoopTas: sparen voor een circulaire wereld

 

Sparen met je boodschappentas. Dat kan miljoenen plastic wegwerptassen besparen. Precies daarom ontwikkelde Udaya Vasepalli de LoopTas. Je vindt ze al bij Dirk, Jumbo, Plus en Coop. Het is hopelijk de start van een hele serie producten die gedragsverandering stimuleert. ‘Een circulaire wereld is ons ultieme doel’, vertelt Udaya in gesprek met BDO-collega Bjorn Veltkamp.