Deze website maakt gebruik van cookies

BDO Nederland gebruikt cookies en trackingtechnologieën om het browser-gebruik op onze online publicaties te verbeteren, gepersonaliseerde content te tonen en traffic te analyseren. Door op akkoord te klikken, stemt u in met het gebruik van cookies. Lees meer over ons cookiebeleid en privacybeleid.

Alleen samen maken we de wereld beter


Nog niet zo lang geleden draaide het in onze samenleving vooral om het verdienen van meer geld. We weten nu: dat heeft veel opgeleverd maar ook veel kapotgemaakt. Kijk alleen maar naar de energieproblematiek, oplopende geopolitieke spanningen en de gevolgen van klimaatverandering. Aan ons allemaal de kunst en de uitdaging om dat te veranderen. Door geld te verdienen én tegelijkertijd de wereld beter te maken.


Willen én moeten
Het mooie is: de wil is er. We zijn de laatste jaren vrijwel allemaal anders gaan denken over de wereld om ons heen. Bij BDO en veel van onze klanten is er een intrinsieke gedrevenheid ontstaan om duurzamer te gaan werken. En voor wie twijfelt, zijn er nog meer drijfveren. Zoals de aangescherpte wet- en regelgeving. Kijk naar de opkomst van geïntegreerd rapporteren. Daarmee komen er vanuit regelgeving en richtlijnen - zoals de CSRD en de EU Taxonomie - allerlei rapportageverplichtingen voor grote ondernemingen. Ik kan je voorspellen: daar blijft het niet bij. Ook in de publieke sector zal steeds meer moeten worden gerapporteerd over duurzaamheid. Want de samenleving als geheel vraagt om verantwoording over impact. En als je als organisatie wilt blijven bestaan, zul je op vragen daarover antwoord móeten geven. Als dat geen drijfveer is...

 

Vragen, vragen, vragen
Wie denkt dat zo’n verslag makkelijk te maken is, help ik graag uit de droom. Je moet kunnen aantonen dat de organisatie echt verandert. Door antwoord te geven op diepgaande vragen. Welke duurzame visie en strategie volg je? Wat betekent duurzaamheid in jouw sector en pas je daar jouw organisatie op aan? Hoe monitor je de impact van de bedrijfsvoering? Is de kwaliteit van je data wel voldoende? Welke regelgeving is of wordt er van toepassing op mijn organisatie? En wat is onze planning om daaraan te voldoen?


Zingeving
Schrik je? Dat is misschien wel de bedoeling. Want om echt te kunnen veranderen, moet je over elk aspect in je organisatie nadenken. Ik kan het weten, want dat hebben we bij BDO ook gedaan. Om de redenen die ik hierboven noem. Maar vooral onze eigen wens, vanuit onze eigen mensen, om als organisatie bij te dragen aan een vitale maatschappij. Dat behelst veel meer dan alles wat je verkoopt op een goede manier produceren of leveren. Het is meer dan commercie, het heeft te maken met zingeving. Daar geloven we in.


Word ook koploper

In dit online magazine delen we showcases van klanten en relaties in diverse sectoren waarin BDO actief is. Het zijn de koplopers binnen hun sector met de wil om het verschil te maken. En daar profiteren ze van! Ze hebben waardevolle partnerships, krijgen investeerders mee, staan op het podium en worden verkozen boven concurrenten door klanten en nieuwe medewerkers. We delen hun verhalen graag met je en nodigen je van harte uit om ook koploper te worden. 

 


Doe je mee? Check via de Sustainability Readiness Tool hoe duurzaam jouw organisatie al is en laat het ons weten!

'De samenleving
vraagt om verantwoording
over impact' 

Chris van den Haak

Voorzitter BDO Publieke sector en BDO Sustainability

Chris van den Haak

Voorzitter BDO Publieke sector en BDO Sustainability

De samenleving
vraagt om verantwoording
over impact


Alleen samen maken we de wereld beter


Nog niet zo lang geleden draaide het in onze samenleving vooral om het verdienen van meer geld. We weten nu: dat heeft veel opgeleverd maar ook veel kapotgemaakt. Kijk alleen maar naar de energieproblematiek, oplopende geopolitieke spanningen en de gevolgen van klimaatverandering. Aan ons allemaal de kunst en de uitdaging om dat te veranderen. Door geld te verdienen én tegelijkertijd de wereld beter te maken.


Willen én moeten
Het mooie is: de wil is er. We zijn de laatste jaren vrijwel allemaal anders gaan denken over de wereld om ons heen. Bij BDO en veel van onze klanten is er een intrinsieke gedrevenheid ontstaan om duurzamer te gaan werken. En voor wie twijfelt, zijn er nog meer drijfveren. Zoals de aangescherpte wet- en regelgeving. Kijk naar de opkomst van geïntegreerd rapporteren. Daarmee komen er vanuit regelgeving en richtlijnen - zoals de CSRD en de EU Taxonomie - allerlei rapportageverplichtingen voor grote ondernemingen. Ik kan je voorspellen: daar blijft het niet bij. Ook in de publieke sector zal steeds meer moeten worden gerapporteerd over duurzaamheid. Want de samenleving als geheel vraagt om verantwoording over impact. En als je als organisatie wilt blijven bestaan, zul je op vragen daarover antwoord móeten geven. Als dat geen drijfveer is...

 


Vragen, vragen, vragen
Wie denkt dat zo’n verslag makkelijk te maken is, help ik graag uit de droom. Je moet kunnen aantonen dat de organisatie echt verandert. Door antwoord te geven op diepgaande vragen. Welke duurzame visie en strategie volg je? Wat betekent duurzaamheid in jouw sector en pas je daar jouw organisatie op aan? Hoe monitor je de impact van de bedrijfsvoering? Is de kwaliteit van je data wel voldoende? Welke regelgeving is of wordt er van toepassing op mijn organisatie? En wat is onze planning om daaraan te voldoen?


Zingeving
Schrik je? Dat is misschien wel de bedoeling. Want om echt te kunnen veranderen, moet je over elk aspect in je organisatie nadenken. Ik kan het weten, want dat hebben we bij BDO ook gedaan. Om de redenen die ik hierboven noem. Maar vooral onze eigen wens, vanuit onze eigen mensen, om als organisatie bij te dragen aan een vitale maatschappij. Dat behelst veel meer dan alles wat je verkoopt op een goede manier produceren of leveren. Het is meer dan commercie, het heeft te maken met zingeving. Daar geloven we in.



Word ook koploper

In dit online magazine delen we showcases van klanten en relaties in diverse sectoren waarin BDO actief is. Het zijn de koplopers binnen hun sector met de wil om het verschil te maken. En daar profiteren ze van! Ze hebben waardevolle partnerships, krijgen investeerders mee, staan op het podium en worden verkozen boven concurrenten door klanten en nieuwe medewerkers. We delen hun verhalen graag met je en nodigen je van harte uit om ook koploper te worden. 

 

Doe je mee? Check via de Sustainability Readiness Tool hoe duurzaam jouw organisatie al is en laat het ons weten!