BDO brengt traditiegetrouw jaarlijks een familiebedrijvenboek uit, zo ook dit jaar – voor de 10e keer. Een jubileum waar we trots op zijn! Dit boek gaat niet over één maar zes strategische keuzes met het oog op het voortbestaan van familiebedrijven. We kijken naar de praktijk én de wetenschap. Benieuwd hoe de families van onder andere VDL Groep, BCD & BORON en Demaco de continuïteit bewaken? Lees de inspirerende verhalen en leer van zes toonaangevende familiebedrijven.
Family office
Je zou de stap naar een family office ook wel ‘van familiebedrijf naar -familiekapitaal’ kunnen noemen. Zodra er familiekapitaal ontstaat, ontstaat ook de behoefte om dit kapitaal goed te investeren. Rendement is vaak niet de grote drijfveer achter zo’n office, het gaat ook om ‘social emotional wealth’. Veel familiebedrijven willen alleen investeren in bedrijven die passen bij hun missie, normen en waarden.
(Gedeeltelijke) overname
Sommige dga’s zoeken financiële zekerheid of voorzien dat de volgende generatie het stokje niet wil of kan overnemen. Een mogelijke oplossing is het verkopen van de eigen onderneming – volledig of gedeeltelijk. In dat laatste geval moet een eigenaar zich wel realiseren dat zo’n gedeeltelijke overname onherroepelijk impact heeft op de onderneming en de ondernemer.
Noodopvolging
Soms slaat het noodlot toe. Bedrijven die op dat moment geen ‘plan’ hebben klaarliggen, komen in de problemen. Wie neemt het eigendom over in geval van overlijden van de dga? Hoe zit het met de zeggenschap? En wie heeft dan de leiding? Belangrijk is om dat met relevante stakeholders zoals de familie, kinderen en RvC te bespreken.
Externe CEO
Als hij of zij uit de eigen gelederen komt, kun je je afvragen hoe ‘extern’ zo’n bestuurder is. Dan zijn er doorgaans minder rigoureuze wijzigingen in de organisatie. Een interessant spanningsveld tussen datgene dat comfortabel voelt voor de dga versus een externe die een enorme impuls kan geven aan het familiebedrijf. Dat betekent wel dat zo’n externe een flink mandaat moet krijgen.
Volgende generatie
Het kan ingewikkeld zijn om de volgende generatie te betrekken bij opvolging. Vaak vinden dga’s het mooi als hun kinderen op enig moment het stokje overnemen, maar in de praktijk wordt soms weinig gedaan om dat te realiseren. Bijvoorbeeld door het voeren van eerlijke gesprekken. Wie wil dat de familie blijft besturen, moet hierin tijd en aandacht investeren.
Strategische heroriëntatie
Familiebedrijven zijn gericht op de lange termijn en houden vaak vast aan datgene dat de oprichter heeft ingezet, maar kritisch blijven op de toekomstpotentie van de onderneming blijft belangrijk. Geregeld moeten strategische discussies gevoerd worden. Zijn de diensten en producten nog relevant? Moeten er scherpere keuzes gemaakt worden in het aanbod? Moeten we een nieuwe markt betreden?
Zes strategische keuzes
met het oog op de toekomst
Continuïteit van een familiebedrijf is geen vanzelfsprekendheid, je moet er aan werken, op ‘koersen’. Vaar mee langs zes strategische keuzes met het oog op het voortbestaan van het familiebedrijf.
en start
office
opvolging
CEO
Voor familiebedrijven
Koersen op continuïteit
BDO brengt traditiegetrouw jaarlijks een familiebedrijvenboek uit, zo ook dit jaar – voor de 10e keer. Een jubileum waar we trots op zijn! Dit boek gaat niet over één maar zes strategische keuzes met het oog op het voortbestaan van familiebedrijven. We kijken naar de praktijk én de wetenschap. Benieuwd hoe de families van onder andere VDL Groep, BCD & BORON en Demaco de continuïteit bewaken? Lees de inspirerende verhalen en leer van zes toonaangevende familiebedrijven.
office
opvolging
CEO
Strategische heroriëntatie
Familiebedrijven zijn gericht op de lange termijn en houden vaak vast aan datgene dat de oprichter heeft ingezet, maar kritisch blijven op de toekomstpotentie van de onderneming blijft belangrijk. Geregeld moeten strategische discussies gevoerd worden. Zijn de diensten en producten nog relevant? Moeten er scherpere keuzes gemaakt worden in het aanbod? Moeten we een nieuwe markt betreden?
Volgende generatie
Het kan ingewikkeld zijn om de volgende generatie te betrekken bij opvolging. Vaak vinden dga’s het mooi als hun kinderen op enig moment het stokje overnemen, maar in de praktijk wordt soms weinig gedaan om dat te realiseren. Bijvoorbeeld door het voeren van eerlijke gesprekken. Wie wil dat de familie blijft besturen, moet hierin tijd en aandacht investeren.
Externe CEO
Als hij of zij uit de eigen gelederen komt, kun je je afvragen hoe ‘extern’ zo’n bestuurder is. Dan zijn er doorgaans minder rigoureuze wijzigingen in de organisatie. Een interessant spanningsveld tussen datgene dat comfortabel voelt voor de dga versus een externe die een enorme impuls kan geven aan het familiebedrijf. Dat betekent wel dat zo’n externe een flink mandaat moet krijgen.
Noodopvolging
Soms slaat het noodlot toe. Bedrijven die op dat moment geen ‘plan’ hebben klaarliggen, komen in de problemen. Wie neemt het eigendom over in geval van overlijden van de dga? Hoe zit het met de zeggenschap? En wie heeft dan de leiding? Belangrijk is om dat met relevante stakeholders zoals de familie, kinderen en RvC te bespreken.
(Gedeeltelijke) overname
Sommige dga’s zoeken financiële zekerheid of voorzien dat de volgende generatie het stokje niet wil of kan overnemen. Een mogelijke oplossing is het verkopen van de eigen onderneming – volledig of gedeeltelijk. In dat laatste geval moet een eigenaar zich wel realiseren dat zo’n gedeeltelijke overname onherroepelijk impact heeft op de onderneming en de ondernemer.
Family office
Je zou de stap naar een family office ook wel ‘van familiebedrijf naar -familiekapitaal’ kunnen noemen. Zodra er familiekapitaal ontstaat, ontstaat ook de behoefte om dit kapitaal goed te investeren. Rendement is vaak niet de grote drijfveer achter zo’n office, het gaat ook om ‘social emotional wealth’. Veel familiebedrijven willen alleen investeren in bedrijven die passen bij hun missie, normen en waarden.